Nät runt rötterna på växter

Hej!

Min saint paulia har sett ut att må bra under de åren hon bott hemma hos mig, fått nya blad, blommat på sommaren, inte varit kinkig för placering under vintern, behållt majoriteten av sina blad. Men oj oj oj vad fel man kan ha.

Jag tänkte att det var dags för att ge henne en omplantering då jag faktiskt inte minns om jag har planterat om henne alls och då är det verkligen dags på tiden.




Vid närmre inspektion av rötterna upptäckte jag att denna stackaren har levt alla dessa år med ett nät runt rötterna. Det är någonting som görs på vissa växter i handeln för att de ska hålla sig som mindre plantor. Rötterna kämpar för att pressa sig genom det tunna tyget och lyckas ofta bitvis men inte tillräcklig för att må bra i längden.
 

Jag nypte försiktigt bort nätet så mycket jag kunde och försökte bevara så många av rötterna som möjligt. Nu är hon omplanterad och i chock efter detta dramatiska ingrepp. Hennes annars spänstiga och tjocka blad är alldeles slappa och jag vet inte hur många av bladen som kommer att överleva medan hon kämpar på med att tillverka nya rötter så det återstår att se.

Så tips! När du planterar om dina växter första gången, försök få bort tillräckligt mycket jord för att kunna se om det finns ett dumt nät där. Var lite försiktig när du tar bort nätet och försök behåll så mycket av rötterna du kan för det kommer redan vara en jobbig upplevelse för växten.
Happy planting!

Lämna din kommentar här: