Återbrukade växtstöd

Hallå hallå!

Jag hoppas att du har haft en trevlig måndag so far.

Här kommer ett litet inlägg som kommer att handla om växtstöd!
 
När växterna växer sig större och större så kan de behöva lite support för att hålla sig uppe och det finns massvis med alternativ att köpa hem där ute både på nätet och i fysiska butiker.

 
Men det är inte alla som vill eller har möjlighet att spendera pengar på en sak som växtstöd och jag är en av de människorna så detta inlägg kommer att handla om andra alternativ till växtstöd som inte gör ont i plånboken.

Jag är en person som brinner hårt för återbruk och återbrukar t.ex kryddburkar, juiceflaskor och hostmedicinsflaskor till mina sticklingar och hundmatsburkar, snabbmatsförpackningar och to go kaffemuggar till att använda som krukor.

Självklart gäller det samma när det kommer till växtstöd!

Min favorit när det kommer till växtstöd är sånt som de flesta skulle anse vara sopor.
Jag pratar alltså om engångsbestick man får med sig hem när man beställt mat, pinnar jag har hittat ute på promenad, penslar som inte används eller är förstörda, döda stammar från snittblommor och växter som dött, och annat med rätt form som ska slängas.


Jag tycker att det som ger naturligast intryck och är roligast att arbeta med är helt vanliga pinnar. Glöm inte rengöra de ordentligt med kokande vatten och låta de ligga i karantän några veckor innan du använder pinnarna till dina växter.

 
Vissa växter behöver något som håller de upprätt och då brukar jag använda mig av hårklämmor för att fästa de längs växtstödet. Ja du läste rätt, helt vanliga hårklämmor är perfekta att använda till växterna

 
För större växter så brukar jag använda mig av rep. Jag har alltid en rulle av detta rep köpt på ica för typ 30 kronor som jag använder för att binda upp växterna med.

 
Happy planting!

Lämna din kommentar här: